yönelme, ayıklama, seçme

#1
çoğunlukla oto tamircilerinde, ama genellikle büyük boy mekanik araç tamircilerinde, çeşitli sebeplerle bir kutuda birikmiş civatalar olur. başka benzeri kutular da olur ama, örnekleme için çıkma civata kutusu yeterli.

kimi civatalar, tornada çekilmiştir. muhtemelen standart dışı, yani en çok kullanılan normların dışında civatalardır. kalfa aliye bu cins, metrik 15,5 x 2 hatve bir civata lazım. yani diş üstü çapı 15. 5 mm, her bir turda ilerleme mesafesi de 2 mm olan bir civata.

kimi civatalar ezme usulüyle imal edilmiştir ve dolayısıyla civata fabrikalarının imalatıdır. dişlerinin çekme ve basma kuvvetleri düşüktür. dolayısıyla harc-ı alem yerlerde kullanılır. gidip civatacı yada nalburdan aldıklarımız bunlardır. kalfa haydara bu cins, metrik 10 x 1.5 bir civata lazım boyu 3 santimden az olmasın gerisi mühim değil.

kimi civatalar ovalama usulüyle yapılmıştır, hatveleri karma olur ama illaki malzemesi kalitelidir, ayrıca dişleri çok kuvvetlidir. usta ahmete de bu cins bir civata lazım, metrik 17x1.25 çıkma civata kutusunda ya bulunur ya bulunmaz. işi şansa kalmış.

çırak veli ile selim bir de cenap dökmüşler kutuyu yarım çarşafın üstüne, önlerinde ben deyim 3 bin sen de 5 bin civata var. ustanın ve kalfaların ihtiyaçları olan civataları aramaktalar.

recep se girmiş kapısından bu dozer tamirhanesinin. ona aslında kare başlı, metrik 8 x 0.75 diş ara babam ara bi civata lazım, baba yadigarı tüfeği temizlik hesabı söktüğünde nasıl olduysa oldu, yer yarıldı hesabı kaybetmiş. ne civatayı borganın buraya yazdığı gibi tarif etmeyi biliyor ne de nerde kullanacağını anlatacak durumu var. o yasak, meşru olmayan, ruhsatsız bir şeyin, kaybolmuş bağlantı elemanını arıyor. bildiği tek şey, öbürleri gibi değil, bunun anahtar ağzı 4 köşe yani kare.

kutu ise ekseriyet 6 ağızlı, olmadı allen, biraz da tornavida ağızlı çıkma yani eski civatalarla dolu. ama içinde başka türlü şeyler de var. bir nevi tarih:)

recep o mekanda eğreti. bi defa orası civata satan bir ticaret hane değil. yapan imal eden hiç değil. recebin duyduğu tek şey, o da babasından, bunun bazı parçaları bi dozercide varmış. iyi de dozerden mi çıkmaymış:) recep onu bile bilmiyor. gözü yerdeki binlerce civatanın içinde, aklı burda nasıl duracağım mevzusunda. söyleyebildiği tek şey hele siz işinize bakın, benim acelem yok. ben size birer çay söylüyüm.

veli kalfa alinin istediği 15,5 çapı arıyor, hatveyi okuyamıyor gözüyle. kendince o çaptaysa alıyor bir eline, olunca 3-5 tane götürüyor kalfasına, hadi olmadı geri. bu arada elinden belki 3 tane de 10 x 1.5 geçti ama onun yoğunluğu kendi derdine.

kalfa haydarın çırağı selimin işi kolay, 10x1.5 dan çok ne var, lakin selim başka havalarda. çalışırken allah canımı al diye diye çalışıyor. ne işinden memnun nede kendinden. kalfa haydar ise, işini biliyor ama insan ilişkisini bilmiyor. işte gene sinirlendi, keldi çarşafın önüne elini attığı gibi buldu civatayı, çaktı çekicin sapını selimin kafasına, gittiler beraber makinanın yanına.

halbuki çırak selim ne aradığını bile doğru dürüst kavramadığından, alıyordu eline bir civata bakıyordu şöyle bir, en iyi onda görüyordu bizim recep eldeki civatayı. çırak cenap 17 çap aradığından ufakları eline bile almıyor itekliyordu bi tarafa bi tarafa. onun recebe bi faydası yok. veli de 15- 16 milim civarı çap arıyor o da itekliyordu ufakları ve daha büyükleri. recebin ihtiyacı olan 8 milim çap onların eline bile değmiyordu.

***

mazlum bu durumdadır. onlara bakarak derdine çare bulma ihtimali ne durumdadır sizce.
 
#2
maziye bakacaz bakmasına da, elde bir komünist manifesto, 72 gün süren bir komün lafzı ve komün hakkında tek yanlı anlatılanlar var. bakmayalım, şart mı. güne bakıp bulmaya çalışalım. böyle dediğimiz zaman, daha çok şeyi kaybetmiş oluruz. biz bizim olanı kaybettik. dolayısıyla maziye bakarken bunun arayışı içinde olmalıyız.

kızılderili denilen insanların dilinde filologlar cinayet, katil kelimelerini yada onlara yakın kelimeleri bulamadılar. olmayan şey bulunamaz zaten. ve dilinde cinayet olmayan bir topluluğu haraminin tuzla buz etmesi zor mudur sizce. insanlık kolay kaybeder, harami kolay kazanır yol alır ve zor kaybeder.

kim ki gemi azıya almış bir insan topluluğuna, durun bu işler böyle olmaz su akar yolunu bulur der, o esas olarak, haramilerin sözcüsüdür. niyeti öyle yada değil. bunun bir önemi yok.

haramilere karşı mücadelemizde bir milat aramak mümkünse de bu pek anlamlı olmaz. ama bugün kıymet biçtiğimiz konularda bir milat aramak ve onun üzerinden tekrar şekillenmek bence kıymetlidir.

o civata kutusunun içinde, komünün olmadığını anlamamız çok uzun sürdü.

kurtuluş arzusu ile öne çıkanlar, gün oldu, pusulanın nemenem bir şey olduğunu ancak anladı. meğersem medet umduklarımızın kıblesi, greenwich e bakımıyormuş. bizim yolumuzu ise kutup yıldızı aydınlatmalıymış. bunu anlamak da bir dert. iddia etmek de.

haramilerin ideolojilerinin bize dönük kısmı, biz olmazsak siz bir hiçsiniz şeklindedir.
deterministler de bu niyetle değil ama bu yönde söylerler. sanki haramiler kesmese suyun başını, genel olarak insanlık ilerliyemezmiş.

bunu ispat da edebilirler. gayet de bilimseldir.ama olan her şey bir insanlık gerçeği değildir. bir şeyin olmuş olması onu benimsememizin önkoşulu olamaz. bilmekle benimsemek aynı şey değildir. harami gerçeği ile mazlum gerçeği aynı değildir. hele ki komünistin gerçeği hiç mi hiç değildir.

komünizm insanın kendini reddedişi değil tamamlamaya ve tamamlanmaya, eşyayı dahi doğaya uyumlu hale getirmeye dönük eylemler toplamıdır. araya haramilerle mücadele girmiştir. bu insanın beceriksizliği değil, haraminin vicdansızlığı yüzünden araya alınma mecburiyetinde olan bir durumdur. her şeyin yada ilgili herşeyin bir kutuya doldurulmuş olması onları bir bütün yapmaz. bizler haramilerle birarada gönüllü olarak yaşamak istemiyoruz. komünizm gönüllülük içerir. o kutunun içinde insan yapısı yani insan ihtiyacının ürünleri her geçen gün azalıyor. yerine haramilerin palyatif dünyalarının doğa dışı ve dolayısıyla insanlık dışı ürünleri doluyor. o ürünlerin ilişkileri geçerli ilişkiler haline gelmeye çalışıyor. bu gündelik bir çatışmadır.
 
Üst